Iedereen wordt groenkijker!
Documentaire
Liefde voor de natuur begint bij goed kijken. En daarom lanceren SoortenNL, Docmakers en Impact Makers de campagne #iedereenwordtgroenkijker en gaan we op tournee met de documentaire Groenkijkers.
Op 7 december is de documentaire Groenkijkers van regisseur Sanne Rovers in première gegaan in Eye in Amsterdam. Het was een mooie en inspirerende avond waarop we niet alleen de film bekeken hebben maar ook het startschot gegeven hebben voor de campagne Iedereen wordt Groenkijker van SoortenNL, Docmakers en Impact Makers.
Liefde
De campagne bouwt verder op de boodschap uit de film: liefde voor je omgeving begint bij goed kijken. De noodklok heeft allang geslagen, het is de hoogste tijd om in beweging te komen. En de hoofdfiguren in de film laten verschillende manieren zien waarop je dat kunt doen. In deze trailer zie je daar een aantal voorbeelden van:
De trailer van Groenkijkers. Je kan hem ook op Vimeo bekijken (Bron: Docmakers)
Eerbetoon
Je ziet tellers, maar ook herstellers. Vertellers en bellers. De natuur die we in Nederland nog hebben, danken we voor een groot deel aan de niet-aflatende inzet van vele duizenden groene vrijwilligers. De film is een liefdevol eerbetoon aan hen. En een inspiratie om ook groenkijker te worden. Deel van de campagne is dat we met de film op tournee gaan door het land. Op Soortennl.nl/groenkijkers kun je zien waar er allemaal vertoningen georganiseerd worden. En op 18 april 2024 wordt de film uitgezonden door de NTR.
Doe mee!
Wil je zelf een vertoning organiseren; bijvoorbeeld op een school, in een bezoekerscentrum of de plaatselijke bibliotheek? Dat kan. Kijk – ook voor de lijst met vertoningen – op Soortennl.nl/groenkijkers.
Campagne
Behalve de tournee, volgt er nog een podcast, een social media campagne, een reeks Nature Talks over natuur in de stad en een platform met activiteiten en goede voorbeelden. Natuurbescherming is een zaak van lange adem. Je kunt niet in één keer alles oplossen maar er is altijd iets dat je wél kunt doen.
Groenkijkers is geproduceerd door Docmakers in co-productie met de NTR. De film is mede mogelijk gemaakt door AFK, CoBO en NPO-fonds. De impact campagne is mede mogelijk gemaakt door Fred Foundation, de Nationale Postcodeloterij en Het Cultuurfonds.
Tekst: SoortenNL
Foto's: Sanne Rovers (leadfoto: beeld uit de documentaire); Docmakers / Impactmakers / Sanne Rovers
517